2012. október 6., szombat

Tanmese: hajópadló fektetése hosszú helyiségben

Az alábbi a legnehezebben megírt bejegyzésem a kezdetek óta és az első, amiben segítséget kérek! 

A burkolóiskolában (úgy 30+ évvel ezelőtt) azt tanították: a burkolatot a nyílászárókra merőlegesen kell fektetni. És a hosszú helyiség arányait keresztben fektetett pallókkal kell "helyretenni". Ezt mondta a burkoló, és a véleményét közvetítő építésvezetőnk, mikor kiderült, a mindig is  hosszanti fektetéssel elképzelt és eszerint kommunikált tömörfa hajópadlót keresztben sikerült burkolni.

Nem tudtunk a héten jelen lenni az építkezésen, ezért a várva várt fotókat emailben kaptam. Hamar lehervadt a mosoly az arcomról, mert három komolyabb problémát szúrtam ki azonnal: 

- A szizál padlószőnyeg színe épp annyira tért el a kiválasztottétól, hogy azt nem okozhatta a vaku, vagy a monitor torzító hatása és amennyi eltérés teljesen más hatást eredményez. Íme a kiválasztott kontra kiszállított verziók: 



- A csigalépcsőre burkolt padlószőnyeget rossz irányból indították, így a fokok függőleges oldalán ferde lett a szálirány.

- Az eltökélten reális árú burkolatok között relatív kompromisszumot képező tömörfa hajópadlót a már említett merőleges irányban fektették


Utáltam az egész szituációt. Hogy a lelkes építésvezetőt is el kellett keserítenem és szembesítenem azzal, hogy ha állítólag nem is emlékezett rá, hogy kifejezetten másképp kértem, legalább felhívhattak volna egyeztetni a burkolás megkezdése előtt. Hogy a pár napja körülírt, mesteremberektől tapasztalt közönyt és felszínességet kellett megint megélni. Hogy éreztem: legalább egy kérdésben akkor is kompromisszumot kell majd hoznom, ha megrendelőként nem kellene ilyesmire kényszerülnöm. És hogy egy esetleges verdikt esetén nekem is kellemetlenül kell majd éreznem magam. 

- Felhívtam a szizál forglamazót, hogy a szőnyeg vajon miért nem olyan színű, mint amit megrendeltem. Hivatalosan lehet némi eltérés a színben, de a forgalmazó is elismerte: ezúttal a hollandok egyazon típuskód alatt jelentősen eltérő színt küldtek. Nagy kérdés, hogy tudok-e úgy reklamálni, hogy a szőnyeget már kiszabták. Ezzel a kérdéssel is még foglalkoznom kell. 


- A lépcső burkolatát visszaszedték és újra lerakták, de kiderült, hogy nem sablon alapján szabták ki, szegték le és ragasztották - ahogy a forgalmazó ajánlotta- hanem a helyszínen vágták az élekhez és nem szegték, ami a ragasztás ellenére és lábazat nélkül azt eredményezheti, hogy idővel foszlani kezd a szélekről a szőnyeg. Ismét "hivatalos" levelet kellet írnom a kivitelezőnek és kérni, hogy fenitek ismeretében legyenek kedvesek a garanciáról nyilatkozni.


- A hajópadló kapcsán annyi engedményt tettem, hogy kértem: küldjenek továbi fotókat a teljes burkolt felületről, hangsúlyozva előre azt, hogy nem valószínű, hogy engedményt tudok tenni, mert:  bár valóban általános elmélet a nyílászárókra merőlegesen burkolt felület, a keresztirányú burkolás csíkos hatásúvá teszi a felületet. Mert senki sem kérte a burkoló urat, hogy tegye helyre burkolással a helyiség arányait, hiszen az épp tagolt hosszúságában elegáns. Az alábbi szemléltető fotókat elöljáróban át is küldtem nekik, a különbség még azokon a fotókon is látszik, amelyeken csak részlete látszik a hosszú térnek: 

KERESZTBEN FEKTETETT 'CSÍKOS' FELÜLET:      
      



----------------------------------------------------------------------------------------------

HOSSZANTI, ELEGÁNS BURKOLÁS:







És akkor megkaptam a fotókat és elbizonytalanodtam. Mert nem annyira rossz, mint féltem tőle. De nem is az igazi. Mert ahogy gondoltam: csíkos és túl modern hatású, és összenyomja a teret. És a "nem rossz" elég sovány vigasz, ha az ember ennyit tervezett, ennyit várt a gyártásra és ennyit költött az adott felületre. Attól tartok, hogy itt lesz ez a hajópadló, amire nem fogok tudni jó szemmel nézni soha, és mindig benne lenne az, hogy mennyivel szebb lenne, ha... Mivel úsztatva fektetve az egész rá van ragasztva egy fóliára, gyakorlatilag nem lehetne felszedni és újrafektetni, az egész mennyiség újrarendelése nélkül. Szerencsés-e ennyire kiszúrni a kivitelezővel?  Jó így vagy csak tűrhető? Utálni fogom vagy megszokni? Hogy döntsünk ebben a helyzetben? Azért futok még egy kört a minap emlegetett korábbi építésvezető-gurunkkal.


Egy korábbi koncepciótervről is látszik a más hangulat

Tetézi a hétvégi álmatlan éjszakákat, hogy a statikus úgy döntött: a manzárd fürdőjében nem lehet átvágni a gerendát, így az ottani burkolatot is részben vissza kell szedni, emelvényt építeni, hogy a mosdókomód beférjen. 

Szépek a korlátok, elkészült a díszburkolat, és a műkő felületek is. Bár fentiek miatt sajnos nem tudok most semminek úgy örülni, mint illene. 








2 megjegyzés:

  1. Szia!
    Régóta olvaslak, nagyon szeretem a blogodat.
    Miben kérsz segítséget? :o)
    Szerintem - abszolút laikusként - a padló jó így is, de sokkal jobb lenne az eredeti elképzelésben. Utálni szerintem nem fogod, majd megszokod, és később akár szeretheted is. A kivitelezővel pedig nem te szúrsz ki... Ha ez volt a kérdés :o)
    lud

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm szépen a jó szavakat. Nem is néztem a megjegyzéseket, mert bár látom hogy sokan olvassák, ritkán jönnek commentek :) Így ismeretlenül is örülök hogy te "színt vallottál" mint rendszeres olvasó.

    VálaszTörlés